Home office: 5 tipů, jak na efektivní práci z domova

10. 04. 2020

Home office neboli práce z domova. Pro někoho snový pracovní režim, pro dalšího velká změna, na kterou si obtížně zvyká. Události posledních týdnů nám, ani našim zaměstnavatelům, však nedaly příliš na výběr.

Home office: 5 tipů, jak na efektivní práci z domova

A tak to, co dříve firmy nabízely jako benefit, se stalo běžnou součástí pracovního dne každého, u koho je to jenom trochu možné.

Pokud jste se také ocitli ze dne na den v módu „home office“, zbystřete. Máme pro vás 5 tipů, díky kterým snadno porazíte prokrastinaci, budete produktivní, a nakonec si svou domácí kancelář zamilujete. 

1) Vymezte si pracovní prostor


Důležité je striktně oddělit prostor pro práci a odpočinek. A nezoufejte, jde to i v případě, že si nemůžete dovolit luxus samostatné místnosti nebo dokonce pracovny. Pravidlo číslo jedna zní — nepracujte z místa, které je určeno k odpočinku. Gauč ani postel není místo, které vás bude motivovat k produktivitě. Naopak, bude vás spíš svádět k odpočinku nebo ke zkouknutí dalšího seriálu na Netflixu.

Vymezte si svůj pracovní prostor. Ideální je psací stůl, externí monitor a pohodlná židle. Podobně může samozřejmě posloužit třeba také jídelní stůl, ale měli byste ho určitě po dobu práce přizpůsobit tak, aby jako jídelní rozhodně nepůsobil. Odstraňte zbytečnosti, a naopak na něj zkuste umístit věci, které máte obvykle v práci, abyste navodili pocit kanceláře. 

2) Navoďte pracovní atmosféru


Zamyslete se, jak vlastně probíhá váš běžný pracovní den. Snídáte před prací nebo po příchodu do kanceláře? Uvaříte si kávu předtím, než začnete číst pracovní e-maily? Radíte se obvykle s kolegy ohledně práce? Pokuste se naladit na podobnou notu.

Většinu z vašich pracovních rutin můžete bez problémů dělat i z domova. Možná vám to připadá jako drobnost, ale právě ty pomáhají k vytvoření nových pracovních návyků a k simulaci běžného pracovního prostředí.

3) Stanovte si pevný „home office“ režim


Pokuste se dodržovat režim, na jaký jste zvyklí. Vstávali jste v 7 a cesta do práce vám trvala půl hodiny? Vyžadovala vaše práce reprezentativní oblečení a vzhled? Chodili jste před prací na jógu a po práci dvakrát týdně na cvičební lekce nebo do posilovny? Dodržujte svůj režim. Nastavte si pevnou pracovní dobu a nezapomeňte zahrnout také pravidelný odpočinek. Pokud máte děti, navažte na tento režim také jejich denní rutiny. Ve stanovené časové úseky se pokuste věnovat vždy na 100 % dané činnosti.

Neberte home office jako možnost si přispat, chodit celý den v pyžamu a nabrat přebytečná kila. Podívejte se na to z druhé strany. Čas, který získáte díky absenci dojíždění můžete využít třeba k dalšímu vzdělávání, čtení knih nebo klidně k háčkování. Pravidelné domácí cvičení v době Youtube, mobilních aplikací a chytrých hodinek, které doslova hlídají každý váš krok (a také kalorický výdej), také není žádný problém. 

4) Plánujte denní úkoly


Než se pustíte do práce napište si, co všechno potřebujete během dne stihnout. Stačí vám k tomu jenom tužka a papír nebo využijte chytré pomocníky, které vám představíme v dalším bodu.

Myslete na to, že pracovní den má přibližně 8 hodin a zahrňte do něj i přestávky na oběd a kratší přestávky na odpočinek či drobný strečink. V kanceláři také obvykle nepracujete 8 hodin v kuse. 

  • Mějte na sebe realistické nároky. 
  • Určete si hlavní priority a cíle dne. 
  • Nechte si rezervu pro případné nečekané úkoly.

5) Pořiďte si chytré pomocníky


Lépe se přizpůsobit práci na homeofficu vám pomohou také chytré aplikace, kterých je na trhu nepřeberné množství. Vybrali jsme proto pro vás několik, které se osvědčily našim pracovním týmům.

Pro plánování denních úkolů vyzkoušejte Todoist nebo Wunderlist, s poznámkami pomůže třeba skvělý Evernote. Vaši produktivitu (a také nutné přestávky) pohlídá Forest, FocusMe nebo TomatoTimer. Pro organizaci skupinových firemních nebo i osobních projektů skvěle poslouží Trello nebo česká obdoba v podobě Freela. Rychlou firemní komunikaci zajistí ideální Slack, Telegram nebo klidně klasický Messenger. Skupinové hovory, skoro jako v kanceláři, zprostředkuje Hangouts nebo v poslední době velmi oblíbený Zoom.

Je pravděpodobné, že koronavirová krize odstartuje novou éru v oblasti zaměstnávání a pracovního režimu. Mnoho firem zjistí, že práce z domova je v určitých aspektech efektivnější než běžný pracovní režim. Home office tak bude mít i v budoucnu jistě zelenou a stane se zcela běžným způsobem práce.

Pokud jste přišli vinou koronaviru nebo karantény o práci, na našem portálu v současné době naleznete mnoho pracovních nabídek pro práci z domova z různých oborů. Inspirujte se našimi tipy a přizpůsobte se práci z domu co nejefektivněji.